INSCHRIJVEN

Kiespijn

Heeft u kies- of tandpijn? Dan raden wij u altijd aan een afspraak te maken in onze praktijk. Kies- of tandpijn heeft namelijk altijd een achterliggende oorzaak. Deze oorzaak moet behandeld worden door een professionele tandarts. Heeft u op dit moment last van kies- of tandpijn? Maak dan een afspraak in onze praktijk door het afspraakformulier in te vullen op de website.

Op deze pagina leest u meer over kiespijn en tandpijn. Weet u niet zeker of de pijn die u ervaart, kies- of tandpijn is? Lees dan snel verder, want door het lezen van onderstaande tekst komt u hier al snel achter.

WAT IS KIES- OF TANDPIJN?

Heeft u kies- of tandpijn, dan voelt u een plotselinge pijn in de mond. De pijn is vaak kloppend en kan zo hevig zijn, dat werken of slapen moeilijk is. Daar komt nog bij dat de pijn steeds erger lijkt te worden. In het begin kon u uw kies- of tandpijn wellicht nog negeren, maar dit wordt steeds moeilijker.

Er zijn verschillende vormen van kies- of tandpijn. Zo kan de kies- of tandpijn plotseling opkomen in heftige vorm, maar ook langzaamaan beginnen en steeds erger worden. Wat voor pijn u ook ervaart: het is verstandig deze klacht te laten onderzoeken door uw tandarts. Kies- of tandpijn is namelijk een teken van uw lichaam dat er iets niet helemaal goed is met uw gebit. Het is verstandig op dit teken te reageren door uw tandarts in Den Haag te bellen.

DE KENMERKEN VAN KIES- OF TANDPIJN

Twijfelt u nog of u kies- of tandpijn heeft? Neem dan onderstaande kenmerken van kies- of tandpijn door.

• Gevoelige tanden, voornamelijk bij het eten en drinken van hete of koude producten.
  • Pijnprikkels tijden het kauwen.
  • Opgezwollen wangen.
  • Opgezwollen tandvlees.
    Een abces in de nek, doorgaans net onder de kaaklijn.
  • Een wortelontsteking, met een kloppende pijn in de tand of kies die lang aanhoudt.

Herkent u een of meerdere kenmerken bij uzelf? Neem dan contact met ons op en maak een afspraak om uw kies- of tandpijn verder te laten onderzoeken.

DE OORZAKEN VAN KIES- OF TANDPIJN

Er zijn diverse mogelijke oorzaken van kies- of tandpijn. Zo kunt u kies- of tandpijn ervaren door een kaakholteontsteking, maar ook door doorkomende verstandskiezen, verstandskiezen die scheef groeien, een oorontsteking, een ontsteking in de kies en zenuwpijn in de kies.

De tandarts zal achterhalen welk achterliggende probleem uw kies- of tandpijn veroorzaakt. Vervolgens wordt dit probleem weggenomen door het actief te behandelen. Zo moet uw kies- of tandpijn uiteindelijk verdwijnen.

DE BEHANDELING VAN KIES- OF TANDPIJN

Hoe uw kies- of tandpijn behandeld wordt, is afhankelijk van de achterliggende oorzaak van de pijn. Zoals al eerder vermeld, zal de tandarts de oorzaak van uw kies- of tandpijn eerst achterhalen. Dit gebeurt doorgaans door een röntgenfoto van uw gebit te maken. Vervolgens wordt er een behandeling op maat gestart, om het achterliggende probleem van uw kies- of tandpijn weg te nemen. Hoe de behandeling van kies- of tandpijn eruit ziet, verschilt dan ook per persoon.

Hieronder worden enkele mogelijke behandelingen van kies- of tandpijn beschreven.

KIES- OF TANDPIJN DOOR EEN TANDVLEESONTSTEKING

Heeft u kiespijn door een tandvleesontsteking? Dan wordt de tandplak verwijderd. Is er tandsteen gevormd, dan wordt dit ook verwijderd door uw tandarts. Als de tandplak en/of het tandsteen ver onder uw tandvlees zit, wordt er een flapoperatie uitgevoerd om dit te verwijderen. Bij een flapoperatie wordt het tandvlees opengesneden, om het tandplak en/of de tandsteen onder het tandvlees te verwijderen.

KIES- OF TANDPIJN DOOR EEN WORTELKANAALONTSTEKING

Als u een wortelkanaalontsteking heeft, wordt er een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd om uw kies- of tandpijn te verhelpen. Hierbij wordt de zenuw die de pijnprikkels veroorzaakt, verwijderd door uw tandarts. Deze behandeling wordt enkel toegepast als de kies of tand in kwestie niet meer te redden is.

KIES- OF TANDPIJN DOOR EEN GAATJE

Heet u een gaatje in uw kies of tand, dan kunt u ook te maken krijgen met kies- of tandpijn. In dit geval zal de tandarts uw gaatje vullen. En is dit niet meer mogelijk? Dan zal de kies of tand in kwestie getrokken moeten worden. De ruimte die hierdoor ontstaat, wordt opgevuld met een kroon of implantaat. Dit is een kunstmatige tand of kies.

KIES- OF TANDPIJN DOOR UW VERSTANDSKIEZEN

Heeft u kies- of tandpijn door doorkomende of scheef groeiende verstandskiezen? Dan kan de tandarts ervoor kiezen deze te verwijderen. Als de tandarts uw verstandskiezen zelf niet kan verwijderen, wordt u voor deze behandeling doorgestuurd naar een kaakchirurg.

ZELF DE PIJN VERLICHTEN: 3 TIPS

U kunt zelf ook actie ondernemen om uw kies- of tandpijn te verlichten. We geven u graag drie tips.

• Neem een pijnstiller om de kies- of tandpijn te verlichten, zoals een paracetamol of een ontstekingsremmer als Ibuprofen.
  • Spoel de mond met kruidenthee of met warm, licht gezouten water.
  • Kauw op kruidnagel. Dit kruid verdooft de tandzenuw tijdelijk.

Let op: bovenstaande maatregelen helpen u slechts tijdelijk om uw kies- of tandpijn te verminderen. Bij kies- of tandpijn is het altijd verstandig om naar de tandarts te gaan. Alleen de tandarts kan uw kies- of tandpijn blijvend laten verdwijnen, door een van bovenstaande behandelingen uit te voeren.

VEELGESTELDE VRAGEN OVER KIES- OF TANDPIJN

In onze praktijk krijgen wij veel vragen over kies- of tandpijn. De drie meest gestelde vragen beantwoorden wij hieronder kort.

HOE LANG HEB IK KIES- OF TANDPIJN NA HET VULLEN VAN EEN GAATJE?

Na het vullen van een gaatje, kan de kies of tand in kwestie nog een paar dagen pijnprikkels geven. Hoe lang u last heeft van de kies- of tandpijn na het vullen van uw gaatje, is afhankelijk van de grootte van de vulling en de soort vulling die uw tandarts gebruikt heeft om uw gaatje te vullen. Normaliter trekt de kies- of tandpijn na twee of drie dagen weg.

Houdt de pijn langer dan twee of drie dagen aan? Dan kan dit aangeven dat uw zenuw geïrriteerd is. Wij raden u aan in dit geval contact met ons op te nemen, om dit verder te onderzoeken.

HOEVEEL PIJNSTILLERS MAG IK GEBRUIKEN BIJ KIES- OF TANDPIJN?

Iedere pijnstiller heeft een andere maximale dosering. Om de maximale dosering van uw pijnstiller te achterhalen, raden wij u aan de bijsluiter van het medicijn door te lezen.

WAAROM HEB IK IN DE AVOND MEER KIES- OF TANDPIJN?

Als u gaat liggen, ontstaat er een bepaalde druk op uw gebit. Deze druk kan uw kies- of tandpijn in de avond en in de nacht verergeren. U kunt dit voorkomen door uw hoofd op een dikker kussen te leggen, zodat uw hoofd (en dus ook uw gebit) hoger komt te liggen.

EEN AFSPRAAK INPLANNEN

Meer weten of direct een afspraak maken in onze praktijk? Neem dan contact met ons op.

Buiten openingstijden kunt u terecht bij de Spoedgevallendienst voor acute spoedgevallen. Denk hierbij aan:

• Bloedingen / nabloeding na trekken van tanden of kiezen
  • Afgebroken tanden of kiezen
  • Uitgevallen tanden of kiezen
  • Opgezwollen wangen door ontsteking (abces)
  • Losse tanden of kiezen
  • Onhoudbare kiespijn
Deze is bereikbaar via telefoonnummer 03 369 23 28. Houdt u er rekening mee dat u direct na de behandeling dient af te rekenen. Uw factuur kunt u bij een aanvullende tandartsverzekering bij uw verzekeringsmaatschappij indienen voor eventuele vergoedingen.