Algemene Voorwaarden

Werkwijze

Binnen de praktijk wordt gewerkt volgens een meerstoelenconcept. De stoelassistentes zijn opgeleid om bepaalde behandelingen voor te bereiden, die vervolgens door de tandartsen kunnen worden afgerond. Ook zijn de assistentes opgeleid om zelfstandig bepaalde tandheelkundige verrichtingen uit te voeren. Alle klinische en preventieve behandelingen die door onze assistentes zelfstandig worden uitgevoerd, gaan onder supervisie van de aanwezige tandarts. De aanwezige tandarts is verantwoordelijk voor de assistentes.

Persoonlijke gegevens

Wij verzoeken u vriendelijk wijzigingen in uw adresgegevens, telefoonnummer(s), e-mailadres, verzekeringsgegevens of gezinssituatie zo snel mogelijk aan ons door te geven. Dit geldt ook in het geval er iets verandert met betrekking tot uw gezondheid, denk hierbij bijvoorbeeld aan een zwangerschap. Uw behandelaar zal hiernaar vragen. Het is namelijk belangrijk dat uw behandelaar op de hoogte is van uw gezondheid en uw medicijngebruik, zodat daar rekening mee gehouden kan worden.

U dient te allen tijde een geldig legitimatiebewijs bij u te hebben. Extra documenten laten invullen mag u altijd vragen aan de balie-assistente. Als dit niet op het moment zelf ingevuld kan worden, kan het zo zijn dat wij dit later naar u opsturen.

Kostenbegroting

Als er voor u een behandelplan opgesteld wordt, ontvangt u van ons een kostenbegroting. Wij vragen u de begroting goed te keuren voor akkoord. Aan de hand van uw kostenbegroting kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar om uw eigen opleg te bepalen. Houdt u er rekening mee dat wij niet altijd inzicht hebben in de correcte hoogte van uw eigen opleg van de behandelingen.

 

Uw eigendommen

Wij verzoeken u om zelf over uw eigendommen te waken. Onze praktijk is niet aansprakelijk voor schade, diefstal en/of verlies van uw eigendommen. Wij adviseren u dan ook om uw eigendommen niet onbewaakt achter te laten.

Kwaliteitsbeleid

Tandartsenpraktijk Meerle staat voor hoogwaardige tandheelkunde. Onze behandelaars werken alleen met moderne apparatuur en veilige, hoogstaande materialen van erkende leveranciers. Om de kwaliteit van zorg te waarborgen zijn wij voortdurend bezig om het kwaliteitsbeleid verder vorm te geven.

Alle behandelaars en medewerkers van Tandartsenpraktijk Meerle zijn goed opgeleid. Als organisatie werken wij voortdurend aan de deskundigheid van de behandelaars, die deze op peil houden door bij- en nascholing en het lezen van vakliteratuur. Dit alles dient om een permanent hoge kwaliteit in gebitsonderhoud en voorlichting te garanderen. Intern wordt door de tandartsen, mondhygiënisten, tandartsassistenten en baliemedewerkers deelgenomen aan bijeenkomsten, cursussen, congressen en klinische avonden ten behoeve van deskundigheidsbevordering.

Door de bij- en nascholing van onze behandelaars kunt u als patiënt erop rekenen dat de tandheelkundige kennis van onze behandelaars actueel is en u volgens de meest moderne inzichten en technieken wordt behandeld.

Naast bij- en nascholing vinden binnen Tandartsenpraktijk Meerle continue kwaliteitscontroles plaats. Niet alleen investeren wij in al onze medewerkers maar ook in de meest vooruitstrevende apparatuur voor het bereiken van optimale resultaten op kwaliteit en duurzaamheid van gebitsbehandelingen.

Garantieregeling

Tandartsenpraktijk Meerle streeft ernaar om kwaliteit te leveren en daar durven we ook achter te staan. Daarom kent Tandartsenpraktijk Meerle een heldere garantieregeling waarin u het volgende van ons kunt verwachten:

Voorafgaand aan de behandeling mag u in de praktijken van Tandartsenpraktijk Meerle altijd om een kostenbegroting en een behandelplan vragen. Tijdens de behandeling kan blijken dat de kosten meer dan 10% boven de begroting uit gaan komen; in dat geval zullen wij dit altijd met u bespreken.

Op het gebied van infectiepreventie, de inrichting van onze behandelkamers en processen, de opleiding van onze medewerkers en de stralingsrichtlijnen van alle röntgenapparatuur wordt bij Tandartsenpraktijk Meerle voldaan aan alle wettelijke eisen en richtlijnen.

Tandheelkunde is een medisch beroep. Het gaat om behandelingen die bij iedere persoon weer anders kunnen uitpakken. Onze behandelaars hebben geen resultaatverplichting maar een inspanningsverplichting. Ondanks uiterste zorgvuldigheid van onze behandelaars kan de uitkomst van een behandeling nooit met volledige zekerheid worden voorspeld. Voor zover mogelijk zullen wij u vooraf van de risico’s op de hoogte stellen.

Tandartsenpraktijk Meerle heeft voor diverse behandelingen een bepaalde garantieperiode. Binnen deze periode mag u terugkomen met defecten op door ons uitgevoerde werkzaamheden en zullen wij beoordelen of deze voor kosteloze reparatie in aanmerking komen. Bij de beoordeling hiervan nemen wij mee of er sprake is geweest van normaal onderhoud en gebruik, regelmatig bezoek aan de tandarts. Verder wordt ook bekeken of er geen wijzigingen in het werkstuk zijn aangebracht (ook niet door derden). Mocht blijken dat een ondeugdelijke behandeling de oorzaak is van uw klacht, dan wordt deze in beginsel kosteloos opnieuw gedaan. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan zullen wij de oorspronkelijke kosten verrekenen met een alternatief behandelplan.

Suggesties en opmerkingen

Heeft u een suggestie, opmerking, compliment of klacht? Dan horen wij dat graag! U kunt ze altijd aan ons doorgeven. Dit kan in onze tandartspraktijk zelf bij de behandelaar of aan de balie, via e-mail of telefonisch. Wij staan u graag te woord.

PATIËNTENRECHTEN

Uw rechten als patiënten worden gewaarborgd door Tandartsenpraktijk Meerle conform de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt.

Kwaliteitsvolle zorgverlening

U hebt recht op kwaliteitsvolle gezondheidszorgen die beantwoorden aan uw behoeften, en de zorgverleners zetten hiervoor de nodige medische kennis en de beschikbare technologie in.

Daarbij respecteren ze ieders waardigheid en zelfbeschikkingsrecht ongeacht uw nationaliteit, sociale klasse, seksuele geaardheid of geloofsovertuiging. De zorgen met het oog op het voorkomen, behandelen en verzachten van uw lichamelijke en psychische pijn maken integraal deel uit van uw behandeling.

Vrije keuze van een zorgverlener

U bent vrij in de keuze van zorgverlener en u heeft het recht om op elk moment één of verschillende zorgverleners over hetzelfde probleem te raadplegen.

Die vrije keuze kan evenwel door de wet of door omstandigheden die eigen zijn aan de organisatie beperkt worden (bv. bij aanwezigheid van slechts één specialist in de praktijk). Daarnaast heeft elke zorgverlener ook het recht om uw behandeling – om persoonlijke of beroepsredenen – niet verder te zetten, uitgezonderd in geval van nood. U kunt vragen om een kopie van uw medisch dossier op te sturen naar de nieuwe zorgverlener.

Geïnformeerd worden over uw gezondheidstoestand

U hebt recht op alle informatie die nodig is om inzicht te krijgen in uw gezondheidstoestand (het betreft de diagnose, ook al is die negatief) en de vermoedelijke evolutie. De zorgverlener vertelt u ook welk gedrag er bijgevolg wenselijk is (bv. in geval van risico’s bij een zwangerschap). Hij deelt u deze informatie mondeling en in een voor u begrijpbare taal mee. Als u wenst, kan de nodige informatie schriftelijk worden bevestigd.

Geïnformeerde toestemming voor behandeling

U hebt het recht om geïnformeerd, voorafgaandelijk en vrij toe te stemmen in iedere tussenkomst van de zorgverlener. De informatie heeft onder meer betrekking op de relevante risico’s, alternatieven en kosten, en wordt op gepaste tijd verstrekt en gebeurt in een voor de patiënt verstaanbare taal.

Dit betekent niet dat de zorgverlener voor elke handeling de expliciete toestemming moet vragen. Ook uit uw gedrag kan de zorgverlener uw toestemming afleiden. Als u instemt met een behandeling, gaat u in principe akkoord met elk onderdeel van die behandeling. U kan evenwel steeds eenvoudig uw toestemming intrekken of weigeren.