HUISREGELS EN ALGEMENE VOORWAARDEN
Om u meer inzicht te geven in onze werkwijze en om de kwaliteit van onze zorg te kunnen blijven waarborgen hebben wij enkele huisregels opgesteld. Wij vragen u onze huisregels aandachtig door te lezen. Door een afspraak te maken in onze praktijk gaat u automatisch akkoord met deze huisregels.
Bereikbaarheid/ toegankelijkheid
De tandartspraktijk is telefonisch bereikbaar onder nummer 03/369.23.28 en per e-mail via info@tandartsenpraktijkmeerle.be. U zal dan geholpen worden door 1 van de baliemedewerkers.
Buiten werktijd en in het weekend staat het antwoordapparaat aan voor de weekenddienst. Het bandje van het antwoordapparaat geeft u informatie over de spoedtandarts op weekdagen of de tandarts van wacht op weekend- en feestdagen.
Eerste bezoek
Om u goed te kunnen helpen vindt tijdens uw eerste bezoek een algemeen onderzoek plaats bij de tandarts waarin wij alle gegevens in kaart brengen. Indien nodig maken wij enkele röntgenfoto’s. Vergeet zeker niet uw gegevens op te vragen bij uw vorige tandarts.
Persoonlijke gegevens
Wij verzoeken u vriendelijk wijzigingen in uw adresgegevens, telefoonnummer(s), e-mailadres, verzekeringsgegevens of gezinssituatie zo snel mogelijk aan ons door te geven. Dit geldt ook in het geval er iets verandert met betrekking tot uw gezondheid. Uw behandelaar moet volledig op de hoogte zijn van uw gezondheid en eventueel medicijngebruik om de juiste behandelmethode toe te kunnen passen.
Uw afspraak
Wij behandelen uitsluitend na afspraak. Dit betekent dat het niet zinvol is om zonder afspraak langs te komen met het doel om direct behandeld te worden.
Wij doen onze uiterste best om de wachttijden zo kort mogelijk te houden, helaas is dit niet altijd mogelijk. Wij vragen hiervoor uw begrip. Desgewenst kunt u aan de balie informeren naar een eventuele achterstand in de planning.
Het is prettig dat u op tijd op uw afspraak aanwezig bent, wij proberen zelf ook op tijd te werken. Dit is alleen mogelijk als onze patiënten ook op tijd zijn. Als u te laat komt voor een afspraak loopt u het risico dat de behandeling niet geheel volgens planning kan worden voltooid of zelfs moet worden geannuleerd wegens het ontstane tijdgebrek. De eindbeslissing ligt steeds bij de behandelaar.
Als u uw afspraak niet kunt nakomen, dient u deze minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen, anders kunnen wij de voor u gereserveerde tijd in rekening brengen. We begrijpen dat u niet altijd tijdig af kan melden (bv. door plotse ziekte). Korter dan 24u afmelden kan enkel d.m.v. een doktersattest. U kunt uw afspraak telefonisch of per email annuleren: 03/369.23.28 of info@tandartsenpraktijkmeerle.be
Bij herhaaldelijk niet nakomen van een afspraak of te laat afzeggen van een afspraak, behouden wij ons het recht om u uit te schrijven als patiënt van onze praktijk.
Pijnklachten
Wanneer u een pijnklacht heeft, wacht dan niet tot de volgende controle maar neem zo snel mogelijk contact met ons op. Als de praktijk gesloten is, hoort u op het antwoordapparaat het nummer van de spoedtandarts op weekdagen of de tandarts van wacht op weekend- en feestdagen.
Medische gegevens
Voor ieders veiligheid verzoeken wij u om ons steeds te informeren over medische bijzonderheden, zoals zwangerschap, medicijngebruik, ziektes, infecties, afwijkingen, etc.
Kostenbegroting
Bij voorgenomen behandelingen die een groot behandelplan omvatten, ontvangt u van ons een kostenbegroting. Wij vragen u akkoord te geven op de begroting voor aanvang van de behandeling. Aan de hand van uw kostenbegroting kunt u contact opnemen met uw mutualiteit en/of zorgverzekeraar om uw eigen opleg te bepalen. Houdt u er rekening mee dat wij geen gedetailleerd inzicht hebben in uw status bij het ziekenfonds.
Afspraakherinnering
Wij sturen voor iedere afspraak één of meerdere dagen van tevoren een afspraakherinnering via mail. Dit is een service die wij u graag aanbieden, u kunt hier echter geen rechten aan ontlenen. U dient zelf uw afspraak goed te noteren/bij te houden wanneer deze gemaakt wordt. Mocht u per uitzondering geen herinneringen ontvangen hebben, gaat uw afspraak wel gewoon door.
Gedrag
Wij waarderen het als onze patiënten met een schoon gebit op hun afspraak komen, d.w.z. fris gepoetst. U kan steeds gebruik maken van onze poetsruimte die zich in de wachtzaal bevindt als u niet in de mogelijkheid bent om thuis te poetsen alvorens u komt.
Wij hechten veel waarde aan goede communicatie, wij doen ons best om u zo goed mogelijk te informeren over uw behandelingen en andere praktijkzaken. Wij zullen u altijd netjes te woord staan, wij verwachten dit ook van u.
Wilt u een foto, film of geluidsopname maken van de behandeling, de medewerkers en/of de patiënten? Dit mag alleen als u uitdrukkelijk toestemming heeft gevraagd én gekregen van de betrokkene(n). Wij vragen u de privacy van patiënten en de medewerkers te respecteren, ook op sociale media.
Grensoverschrijdend gedrag richting het personeel, verbaal of lichamelijk, om een behandeling af te dwingen wordt niet getolereerd en kan leiden tot aangifte en/of uitschrijving. Wapenbezit, diefstal, vernieling, fysiek en verbaal geweld, racistisch of agressief gedrag en (seksuele) intimidatie zijn verboden.
Van overtreding wordt altijd aangifte gedaan bij de politie. Overtreders worden aan de politie overgedragen. In alle gevallen worden de gemaakte kosten verhaald op de overtreder.
Ziet u een onveilige situatie? Meld dit dan bij de receptie of bij één van de medewerkers.
Gebruik van drugs en alcohol en/of het onder invloed zijn van drugs en/of alcohol in onze tandartspraktijk is niet toegestaan.
Privacyregeling en geheimhouding
Alle medewerkers van Tandartsenpraktijk Meerle zijn gebonden aan beroepsgeheim. Patiënteninformatie wordt niet aan derden doorgestuurd of verteld zonder overleg met de tandarts en met medeweten van de patiënt. Alle informatie blijft binnen het praktijkpand, behalve als het informatie betreft voor een specialist of huisarts, die de informatie nodig heeft voor medisch onderzoek (verwijzing).
Uw eigendommen
Wij verzoeken u om zelf over uw eigendommen te waken. Onze praktijk is niet aansprakelijk voor schade, diefstal en/of verlies van uw eigendommen. Wij adviseren u dan ook om uw eigendommen niet onbewaakt achter te laten.
Suggesties en opmerkingen
Heeft u een suggestie, opmerking, compliment of klacht? Dan horen wij dat graag! U kunt ze altijd aan ons doorgeven. Dit kan in onze tandartspraktijk zelf bij de behandelaar of aan de officemanager, aan de balie, via e-mail of telefonisch. Wij staan u graag te woord.